Vandaag de dag speelt duurzaamheid een steeds belangrijkere rol. Daarom worden elektrische auto's steeds aantrekkelijker als alternatief voor benzineauto's. De overstap naar elektrische voertuigen wordt vaak gezien als een stap naar een groenere toekomst. Maar is een elektrische auto echt duurzamer dan benzineauto’s?
Een van de grootste voordelen van elektrische auto's is dat ze geen giftige stoffen uitstoten tijdens het rijden. Dit is zeker een voordeel, maar als we kritisch naar elektrische auto’s kijken, zien we een aantal dingen. Het produceren van elektrische auto's kost over het algemeen meer energie en materialen dan het maken van benzineauto's, vooral door de productie van batterijen. Het winnen van grondstoffen zoals lithium en kobalt zorgt bijvoorbeeld voor veel uitstoot. Volgens een onderzoek van TNO blijkt dat een elektrische auto pas duurzamer wordt dan een benzineauto na ongeveer 39.000 kilometer rijden. Vanaf dat moment heeft de elektrische auto zijn extra uitstoot tijdens de productie gecompenseerd, omdat hij tijdens het rijden geen afvalstoffen uitstoot. Een andere belangrijke factor bij het beoordelen van de duurzaamheid van elektrische auto's is de bron van de elektriciteit die ze gebruiken. Als de elektriciteit afkomstig is van hernieuwbare bronnen zoals zonne- of windenergie, kunnen elektrische auto’s duurzamer zijn dan benzineauto's. Het volledig duurzaam maken van het stroomnet is dus belangrijk om elektrische auto’s echt duurzaam te maken.
Verder zouden elektrische auto’s duurzamer zijn omdat de batterijen gerecycled kunnen worden, waardoor de milieueffecten van de productie worden verminderd en de materialen opnieuw kunnen worden gebruikt. Dit is deels waar, maar op de lange termijn is dit niet houdbaar door slijtage en verlies van materialen bij het recyclen. Zo geeft Redwood Materials aan dat ze 95% van hun metalen uit batterijen kunnen recyclen. Dit klinkt goed, maar na 14 keer recyclen is de helft van het materiaal verloren gegaan. Langzaam maar zeker zullen we dus door onze schaarse materialen heen gaan, waardoor een nieuw probleem van grondstofschaarste ontstaat. Dit betekend dat wij van veel grondstoffen weinig tot geen meer beschikbaar hebben, omdat ze op raken door ons gebruik ervan. Verder kost het recyclen van batterijen ook energie en zorgt daardoor vaak voor nieuwe vervuiling. Elektrische auto’s kunnen relatief duurzamer zijn dan benzineauto’s, afhankelijk van de bron van hun elektriciteit en hoeveel ermee wordt gereden. Maar als elektrische auto’s duurzamer zijn, waarom zegt de titel van dit artikel dan het tegenovergestelde?
Elektrische auto’s zijn dus beter dan benzineauto’s, maar niet duurzaam genoeg voor de lange termijn. Daarnaast veroorzaken auto’s in het algemeen veel problemen in de wereld. De productie van auto’s verbruikt schaarse materialen en tijdens de productie wordt op verschillende plekken kinderarbeid gebruikt. Vervuiling blijft een probleem door bijvoorbeeld microplastics en fijnstof die vrijkomen bij de slijtage van banden, remmen en wegen. Verkeersongevallen eisen dagelijks duizenden levens en autorijden draagt bij aan diverse gezondheidsproblemen. Sociale ongelijkheid wordt versterkt door beperkte mobiliteit en de schade aan biodiversiteit en ecosystemen is groot.
Vanuit dit bredere perspectief wordt duidelijk dat er moet worden gezorgd voor alternatieven voor de auto zelf. De introductie van de elektrische auto lijkt dan ook een afleiding van echt duurzaam transport. Maar als de elektrische auto niet duurzaam genoeg is, wat dan wel? Uit onderzoeken blijken verschillende duurzamere alternatieven, zoals deelvoertuigen, fietsen, lopen, en openbaar vervoer zoals trams, treinen en bussen. Ook het bewustmaken van mensen over hun reisgedrag en het betrekken van de bevolking bij beleid voor duurzaam transport blijkt al te leiden tot grote veranderingen en meer acceptatie van duurzamere ontwikkelingen in de transportsector. Deze alternatieven zijn in veel opzichten echt duurzaam, maar krijgen nog te weinig aandacht. Wil jij
helpen met het verduurzamen van onze wereld? Neem dan een keer het openbaar vervoer in plaats van de auto, of ga lekker met de fiets naar de stad!
Bronvermelding
Alternative Fuels Data Center: Emissions from Electric Vehicles. https://afdc.energy.gov/vehicles/electric-emissions
Wanger TC. The Lithium future-resources, recycling, and the environment. Conservation Letters. 2011;4(3):202-206. doi:10.1111/j.1755-263x.2011.00166.x
Verduurzaming vervoer met elektrische voertuigen | TNO. tno.nl/nl. https://www.tno.nl/nl/duurzaam/duurzaam-verkeer-vervoer/duurzame-mobiliteit/transitie-co2-neutrale-mobiliteit-2050/verduurzaming-vervoer/
Albrechtowicz P. Electric vehicle impact on the environment in terms of the electric energy source — Case study. Energy Reports. 2023;9:3813-3821. doi:10.1016/j.egyr.2023.02.088
Zijn accu’s van elektrische auto’s te recyclen? | EVBox. https://blog.evbox.com/nl-nl/are-ev-batteries-recyclable-0
Helbig C, Huether J, Joachimsthaler C, e.a. A terminology for downcycling. Journal Of Industrial Ecology. 2022;26(4):1164-1174. doi:10.1111/jiec.13289
Bakshi BR Jr, Gutowski TG, Sekulic DP, Camb. U. Press. Chapter For Thermodynamics And The Destruction Of Resources. Camb. U. Press http://web.mit.edu/2.813/www/readings/RecyclingTGG.pdf
Battery Recycling, Refining & Manufacturing | Redwood Materials. https://www.redwoodmaterials.com/solutions/
Elektrische auto’s en fijnstof, hoe zit het? - ANWB. ANWB. https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/elektrische-autos-en-fijnstof-hoe-zit-het
Miner P, Smith B, Jani A, McNeill G, Gathorne‐Hardy A. Car harm: A global review of automobility’s harm to people and the environment. Journal Of Transport Geography. 2024;115:103817. doi:10.1016/j.jtrangeo.2024.103817
Topic details. https://www.who.int/data/gho/data/themes/topics/topic-details/GHO/road-traffic-mortality
Winkler L, Pearce D, Nelson J, Babacan O. The effect of sustainable mobility transition policies on cumulative urban transport emissions and energy demand. Nature Communications. 2023;14(1). doi:10.1038/s41467-023-37728-x
Zhao X, Ke Y, Zuo J, Xiong W, Wu P. Evaluation of sustainable transport research in 2000–2019. Journal Of Cleaner Production. 2020;256:120404. doi:10.1016/j.jclepro.2020.120404